Penger er ikke alt

Når jeg så filmen «Slumdog Millionaire» var det akkurat dette som slo meg. Penger er ikke alt. Money ain`t all. Dineros es no importante. Det var spesielt da jeg så gleden som Rubina Ali og de to andre småguttene utstrålte i filmen at jeg skjønnte det. Det var helt fantastisk å se at selvom man er fra fattige kår, skal ingenting stå i veien når det gjelder lykke og glede.
news_001873_other_0032

De fikk ikke penger i betaling for skuespiller prestasjonen, de fikk sjansen til å gå på skole og få en utdanning. Livet ble rett og slett bedre, selvom de fortsatt bor i slummen. Før Rubina ble «oppdaget» hadde faren lyst til å selge henne. Men nå som hun har blitt en stor «kassasuksess», nekter faren å gi Rubina opp. Er det bare meg, eller virker dette litt dumt?

parameter
Rubina & Faren

Det er ikke ofte jeg skriver slike seriøse innlegg, men jeg føler at dette er det mange som trenger å få banket dette godt og hardt inn i hjernen. Selvom du har en drittdag, om det gikk «dårlig» på matteprøven, om du ikke fikk penger til sol av mamma og du rett og slett bare «vil legge deg ned og dø – Tenk søren meg på at du har ingen verdens grunn til å klage. Vi nordmenn er verdensmestere i klaging!
For å avslutte dette innlegget litt positivt, vil jeg legge inn en utrolig kul sang fra en dame jeg beundrer – Samsaya.

Samsaya – Money Ain`t All

«Money ain`t all! the richer they get, the harder they fall! Som poesi i mine ører!
Penger er ikke alt!

Atle s.
Diamantia.com

Seduce.no

37 kommentar to “Penger er ikke alt”

  1. Marthe Says:

    SV: e kje sikker egentli :p du kan jo sjekka ut; bloggcamp.no 😉 syns d hørtes gøy ut eg 😀

  2. Christina Says:

    Helt enig i det du sier. Vi har ingen grunn til å klage, og burde være fornøyd med det vi har. Vi i Norge har ikke mye å bekymre oss over.

  3. graceisabell Says:

    Slumdog Millionaire 😀

  4. Cathrine Says:

    Helt enig i at penger ikke er alt her i verden, men for noen så kan de de 30 kronene vi bruker på f.eks en busstur bety alt. Har selv besøkt flere slumområder i dette skoleåret og sett det på nært hold. Du blir ikke den samme personen etterpå. Bra innlegg 🙂

  5. Sara Says:

    Penger er mye, men nei, ikke alt. Vi her i norden er vandt til den rikdommen vi er vokst opp med – så at vi skal tenke som de i u-land når vi blir eldre, blir for meg – veldig dumt. Men veldig bra skrevet, og sant. Det med faren og Rubina høres jo bare helt idiotisk ut – alt for pengene.

  6. Kristin Says:

    Tusen takk, Atle=)

    Godt sagt det med penger btw:)

  7. NatashaNellya Says:

    dritt bra innlegg :)er så ening i hva du sier. Filmen har jeg ikke sett enda , vurdere å se den snart ihvertfall^^
    Sangen til samsaya er så bra selv om jeg allerede er lei av den ;p

  8. NatashaNellya Says:

    *enig

  9. Sigurd JL Says:

    enig! dette var et bra innlegg:) det er jo alle innlegga dine da, men dette var spesielt bra:D
    sv; haha, genial vits! serriøst å bra!:D

  10. Dina Says:

    veldig fint skrevet! så enig i hva du skriver.
    Slumdog Millionare er en herlig film ^^

  11. Susanne Vedvik Says:

    SV: Åh, ja men det er godt at dagen din var bra i det minste da! 🙂 Kanskje dagen i morgendagen blir enda bedre hvis du er heldig?

    Du skriver veldig bra! Jeg er helt enig i det du skriver! Jeg elsket Slumdog Millionaire! 🙂

  12. anja Says:

    Likte innlegget ditt 🙂

  13. sara (: Says:

    Det virker veldig dumt!
    hmm jeg må nok få sett den filmen altså!
    fin blogg :))

  14. Henriette Says:

    Sv: HAhahaha! Det er helt umilig!

  15. Snoopi Says:

    Du har helt rett i det at penger ikke er alt,
    men jeg hadde ikke vært den jeg er i dag uten
    penger jeg kjøper nok litt for mye ..

  16. Monica Yvonne Says:

    Utrolig bra skrevet. Synes det er supert med slike innlegg i blant også jeg, som får folk til å tenke seg litt om. Det der fikk i hvert fall meg til å tenke, selv om jeg faktisk tenker på mye slikt fra før også 🙂

  17. chriistine Says:

    Stakkars, flært at alle ikke har det like godt 😦

  18. halllo Says:

    http://halllo.blogg.no/1240409814_wwwatlesyversenwordpr.html

  19. Ida Susanne Says:

    Dette innlegget likte jeg, og det er sant som du sier, penger er ikke alt!

    Den filmen der er i tillegg dritbra, traff meg midt i hjertet 🙂

  20. Andreas Says:

    Jo, takk. Jeg er den glade bileieren.

  21. Anna Says:

    Er så sykt enig! Det er så sinnsykt mange folk som lider av underernæring, det at de ikke får nok mat til å klare seg. Folk i Norge har så lite problemer, vi har jo faktisk ikke problemer (i forskjell til folk som lider av underernæring).
    Skikkelig bra skrevet 🙂

  22. Stine Says:

    Helt enig! Veldig bra skrevet 🙂

    Og forresten, jeg har lagt ut tredje del av ‘Lukten av blod’ nå: http://stinepus.blogg.no/1240406579_lukten_av_blod__del_3.html Tenkte kanskje jeg kunne si ifra siden du sa du gledet deg til å lese mer.. (:

  23. Anja Says:

    Helt enig, skikkelig rike mennesker pleier også og være skikkelig diva : o Så de som har sagt at penger bare er positivt kan bare gjemme seg : )

  24. Ingrid Says:

    Oh. Minner nesten litt om innlegget jeg skrev i dag. Bare at jeg egentlig ikke skrev om penger. xD

  25. Bjørn-Kristian Says:

    Sv: Ja jeg tror det blir bra:) Det blir deilig med nytt design.. Var i studio og tok bilder i dag=) Tror det blir bra!

  26. Joakim Radiomann Says:

    Helt korrekt mr. Syversen! Vi har det utrooolig godt egentlig, bare at vi ikke tenker så mye på det dessverre. Men ja, bare å se seg rundt og se… Vi har det alt for godt.

    …og Samsaya – Money er kongesmekker!

  27. Charlotte Aurora Says:

    Tusen takk:) Du har kjempefin blogg btw:D

  28. Vanja Says:

    Jeg vet. Han er helt kongens!

  29. vilde t Says:

    utrolig sant. vi er alt for egoistiske og teite i norge, og alt for oppptatte av penger! jeg tror at de som bor sammen med noen de er glad i, men som ikke har så mye penger, bare akkurat det de trenger, har det bedre enn de dritrike egoistiske på mange måter, for de lærer seg å ta godt vare på ting, dele med det lille de har og å sette pris på livet. 🙂

  30. Linn Says:

    Sv: Takk 🙂
    Enig i det du skrev om penger. Mange som har en tendens til å fokusere alt for mye på luskusproblemene sine 😉

  31. linerh Says:

    Du har så rett. Vi er innmari gode på å klage! Vi bare glemmer hvor godt vi har det.

  32. Marcus Says:

    ENIG MED DEG HER ALTSÅ!

  33. graceisabell Says:

    Hei 🙂
    Jeg har fått ny blogg. http://www.graceisabell.wordpress.com Om du har linket meg hadde det vært fint om du byttet link eller om du følger meg via bloglovin kan du gå inn på bloggen og følge meg på nytt 🙂

    Vennlig hilsen Grace Isabell.
    (ex-bloggen er: graceisabell.blogspot.com til informasjon)

  34. Marcus & Victoria Says:

    Heiju!

    Kan ikke du sjekke vår første video-blogg og gi oss litt feedback! Du som er eksperten;)

  35. HannaSenz Says:

    Hei! Takk for hyggelig kommentar på innlegget mitt:) Du skriver veldig bra selv.

  36. johanne Says:

    slumdog millionaire er bra!
    det med faren til rubina var bare helt sjukt! :s jeg skjønner ikke hvordan folk kan være så lite glad i barna sine?! de får barn bare for å utnytte de, og hvis de ikke finner noen måte å utnytte dem på, så kvitter de seg med dem!

  37. Marie Says:

    Nei, penger er ikke alt, men dessverre betyr det sykt mye i vår verden! 😦

Legg igjen en kommentar

