18års aldersgrense på solarium?

Først vil jeg bare si at i går hadde jeg MANGE lesere på bloggen min, og det synes jeg er kjempe flott. Keep it up guys!

I går kom jeg over en artikkel på svt.se.  En artikkel som sa at det «nordiske strålskyddsmyndighetene» vurderer sterk å ha en 18års aldersgrense på solarium. Dette fordi flere og flere rammes av hudkreft.
Hva jeg synes om dette? Jeg liker det ikke. IKKE i det hele tatt. Selvfølgelig vet jeg at solarium ikke er så veldig bra for meg, men det er mitt valg. Dessuten er det jo masse uenigheter om sol er så farlig som man skal ha det til. Hudkreft kan komme av mye annet, bla naturlig sol også. Nei, jeg håper virkelig ikke at myndighetene i Norge vurderer dette. Og hvordan i all verden skal man sjekke at de som går og tar sol på solariumer er 18 år eller over?

 

solarium2

Hva synes dere om dette?

Atle s.

32 kommentar to “18års aldersgrense på solarium?”

  1. anja Says:

    Jeg bruker ikke å ta sol, men jeg syns ikke det skal være noe aldersgrense for hvor gammel man må være for å ta solarium!

  2. verohans Says:

    de fleste steder har allerede en regel om at det er 18 års aldersgrense i norge. om man setter den grensen fast og det blir jevnelig id skjekking av vakter kommer solariums «bedriftene» til å gradevis gå konkurs. jeg er sikker på at 50% av alle som tar sol på «brun og blid» eller «megasun» er mellom 15-17 år. det kommer til å koste bedriftene en formue å ha folk som skal gå å id skjekke alle som skal til sol. det er en grunn til at de fleste drop-in solariumene er ubetjente.for å være helt ærlig kommer jeg til å gi blanke faen i om det blir 18 års grense eller ikke. ingen som kommer til å holde de reglene anyways. jeg tar sol uansett 😀

  3. sarah Says:

    sv. hahahaha, : D syns du ikke ørene mine ligner litt på hareører da? eeeh…ellerno 😛 hehe.

    18års grense høres vel litt. haha, dumt ut?

  4. Regine Says:

    Hmm.. som hudpleier må eg sei at eg syns ikkje det e så dumt. Det e jo ikkje bare kreft som e ein risko, men det ødlegg huda di skikkelig altså! å sole seg på sommeren e ein ting når det e sol og ein e ute, men å ligge og grille huda i solarium e ikkje bra.. neste gang du vil ta sol; se for deg typiske damer i 40-50åra med skikkelig rynketryne ! og om du røyker i tillegg så e det ekstra skadeleg.. risikoen dobler seg då for å få skikkelig solskada hud. dei som holder seg unna grilling av huda si har jo tusen ganger finere hud når dei e 40 år enn dei som har sola seg veldig masse.. litt sol er greit, men 20min 2-3ganger i veka i solarium er ikkje greit som desverre alt for mange ungdommer gjør. Då ville eg heller bruktt produkter som gjør deg brun, eller spraytan 😛 eller ingen av delene.. 🙂

  5. Evy Says:

    Bra skrevet, jeg er helt enig med deg! Om vi vil ta sol eller ikke får vel vi bestemme. Og om vi får hudkreft, er det vår business. 18åringer kan da få kreft de også. Myndig eller ikke.

  6. Joakim Radiomann Says:

    Njaaaah altså jeg vet ikke hva jeg syntes jeg. Jeg ser ikke på Solarium som noe must for noen, og det uvettig bruk kan det være farlig. Og siden man under 18 år blir sett på som uvettig, så er det forsåvidt greit. MEN hadde jeg vært under 18 ville jeg blitt sinna 😛

  7. MonicaBeach Says:

    sv: hehe tusen takk! ganske fornøyd ja:)

    sykt med så høy aldersgrense på det. men på en annen side er det jo faktisk skadelig å ta sol så en aldersgrense er jo ikke så dumt. 15 års grense kanskje, da har man litt bedre forståelse av sol kanskje? jeg veit ikke:p

  8. pixie Says:

    haha, 18 års grense ja. er det så mye bedre, det er snakk om UV stråler. er verre med røyk d altså med de tusen giftige stoffene. kan de ikke prøve å gjøre røyk ulovlig i stede da ? og de fleste vet at de kan få hudkreft og rynkete hud, 18 eller ikke. bare ikke 10 åringer går og tar sol syntes jeg det ikke burde bli noen aldersgrense. og selvom det er det mange steder er det jo ingen som sjekker. hvem er det vel som gidder å være dørvakt på brun og blid ?

  9. camilla Says:

    nej jeg syns ikke de skal sette aldersgrense på solarium… selv om dt ikke er bra… men jeg mener at selvbruning og slikt er 10 * verre fordi jeg får utslett av det jeg blit sjollet etter 2 dager osv så sol er den beste måten å bli brun på ass om ikke syden men jeg kan ikke dra til syden 1 gang i mnd heller for å holde fargen xP
    nej men ingen av dele en bra om du skal se på alt som er fårlig i verden kan du ikke spise brød en gang for en får kreft av korn også 😛
    «det er farlig å leve »

    jeg mener jo at en skal drite litt i det og levelivet jg da en står for sine valg 😀

  10. Charl8e Says:

    Jeg kunne faktisk ikke brydd meg mindre 🙂
    Jeg har aldri prøvd solarium, da dette er noe av hva jeg er sikker på at jeg får klaus av. Ille, men sant!

  11. Helene Says:

    Håper da ikke det blir 18 år grense. Det er jo opp til en selv om man vil utsette seg for riskoen eller ikke. : )

  12. Omana Says:

    Aldersgrenser er latterlige uansett, ingen som holder dem! 😛

  13. Line Says:

    Hey! Ville bara säga att du hade en enormt cool blogg:)

  14. Charl8e Says:

    Sv: Forresten, monopol er shit gøy! 😉 Selvom jeg også ALLTID taper 😉 Jeg har vunnet en gang i det spillet.. og det var med KREDITTKORT.

  15. KAYSO Says:

    jeg er igrunn for 18års grense. jeg har utdanning innen strålevern osv, og vet at mange yngere ikke helt vet hva som er bra mengde med sol osv.. før du er ferdig utviklet så er det ikke bra for kroppen med overdreven sol.. men hvordan de skal få til 18årsgrense DET vet jeg ikke, men im for it 🙂

  16. Camomilla Says:

    NEI TIL 18 ÅRS GRENSE! 😮
    Om de gjør dette skal jeg faen meg bruke falskt leg. for å komme meg inn: D

    Atle, jeg liker bloggen din 😀

    Camomilla Feby ❤

  17. Camomilla Says:

    NEI TIL 18 ÅRS GRENSE! 😮
    Om de gjør dette skal jeg faen meg bruke falskt leg. for å komme meg inn: D

    Atle, jeg liker bloggen din 😀

    Camomilla Feby <33

  18. Camomilla Says:

    Den kom to ganger den 😛

  19. POLKADOTS&VODKASHOTS Says:

    Jeg er helt imot det, siden det er flere unge her i dag som sliter med dårlig selvtillit fordi de er så bleke. Ikke alle har råd til å dra til syden hvert år for å bli brun.

  20. Mats «Gold» Danielsen Says:

    Takk for besøket, Atle. Tenkte at ingenting er som å svare på et annet innlegg. Forøvrig vil jeg si meg skeptisk til å innføre 18 årsaldersgrense pga av en potensiell fare? Skal vi da innføre aldersgrense på å drikke vann også kanskje? fordi jeg har hørt at det er dødelig å drikke aaaaaaltfor mange liter aaaaaltfor fort. Verden har blitt gal – synd vi er en del av den. 🙂 Gleder meg til å lese flere innlegg fremover..

  21. Helene Says:

    NEINEINEI! Om de skal ha aldersgrense kan de i allefall sette den til 16 år eller noe i den duren. Herlighet, man må da få bestemme over sitt eget liv og sin egen helse, og om man får hudkreft som følge av solingen har man bare seg selv å takke. Jeg tar sol selv, men alt med måte..

  22. Henrik Says:

    det burde være iallefall 13 års aldersgrense, om ikke 16..

  23. Linn Says:

    18års aldersgrense var kanskje litt drøyt, da mister de mange kunder hvertfall og får mange sure ungdommer. Jeg er helt klart imot det. Skal de sette en aldersgrense kan de jo ta 16 eller 14 år, er man yngre enn det er det etter min mening unødvendig å ta sol. Aldersgrenser er uansett til for å brytes, hvordan skal de sjekke at den blir holdt? 😉

  24. Sussy Says:

    Haha, den norske stat gjør så mye dumt, og lager mange idiotiske regler. Nei takk og lov for at det er snakk om under et halvt år til jeg er 18, og kan drite i alt det der tullet.

  25. ingeborg Says:

    Jeg synes det er teit å sette aldersgrense på solarium, selv om jeg aldri tar sol.
    Det blir det samme som at det ikke skulle være lov å sole seg på stranda om man var mindre enn 18 eller hva aldersgrensen var. 🙂

  26. AnnaDale Says:

    NEEEEEEEEEEEI, ALDRI!!

  27. hmm Says:

    heller det enn at en gjeng med fjortiser tar solarium og får hudkreft.

Legg igjen en kommentar

